Trening mentalny – sposób na spełnianie marzeń

Nawet najwięksi z największych – sławni atleci
współdziałają nie tylko z trenerami, którzy uczą ich, jak doskonalić warsztat,
ale także trenerami mentalnymi, zmieniającymi ich podejście do treningu i
startów i psychikę. Zastanówmy się, co nam może dać i jak prawidłowo stosować
trening mentalny.

 

Trener mentalny dba o to, żeby sportowcy kontrolowali
budzące zwątpienie myśli, budowali motywację oraz skupiali się na najbliższym
zadaniu, rozbudzając wewnętrzną koncentrację, a także potrafili dążyć do
niewymuszonego automatyzmu. Ten obszar praktycznej psychologii posiada już
zasób podręczników, które zawierają wykazy działań, które coraz częściej
stosuje się w innych niż sport obszarach ludzkiej aktywności – pracy i nauce.
Nie zaszkodzi zaznajomić się z podstawowymi spośród nich, ponieważ mogą przydać
się każdemu w najmniej spodziewanych sytuacjach.

 

Podstawowe techniki i metody, na których opiera się trening mentalny,
wymagają ogromnego skupienia

 

Podstawowe techniki, które trener mentalny stosuje to między
innymi: technika wyobrażeniowa, wyznaczanie celów, dialog wewnętrzny, a także
relaksacja.

Zacznijmy od początku: technika wyobrażeniowa przyczynia się
do przyswajania nowych ruchów składających się na kolejne sekwencje skoków,
biegów, odbić czy uderzeń. Zawodnik wyobraża sobie każdy, nawet najmniejszy
element danego ruchu: tego, jak noga dokonuje wybicia z progu na skoczni, w
jaki sposób dłoń zaciska się na rakiecie tenisowej i tak dalej. Techniki
opanowuje się w realnych działaniach, ale wyobraźnia pomaga w tym jako
błyskawicznie odtwarzany czynnik, dzięki któremu przyswojenie materiału daje
możliwość przywyknięcia do sekwencji ruchu. Można ją stosować również w nowych
miejscach, żeby szybciej do nich przywyknąć.

 

Trener mentalny pomaga również w ustalaniu celów. Wyróżniamy
ich dwa podstawowe typy: dotyczące wyników końcowych, rezultatu meczu oraz
dotyczące sposobu wykonania danego elementu treningu. Istotne, by ustalić je
zgodnie z wytyczną: nie mogą to być oczekiwania osób stojących obok sportowca.
Wynik meczów zależy od przeróżnych składników, m.in. dyspozycji dnia, warunków
atmosferycznych, zbiegów okoliczności, ale nic nie daje takiej determinacji do
wylewania potu na treningu jak świadomość celów, które są ucieleśnieniem
największych marzeń.

 

Rozmowa sportowca z samym sobą, czyli dialog wewnętrzny, to
pozornie pokaz ekstrawagancji. Ważne jednak, żeby w „rozmowie”
zawrzeć analizę swojego zachowania, myśli i uczucia, a także instrukcje
dotyczące zmiany określonych elementów. Należy również motywować samego siebie.